Gezonde voeding tijdens de zwangerschap

Een goede voeding is tijdens – maar ook voorafgaand aan – de zwangerschap heel belangrijk. De baby is afhankelijk van de voeding die de moeder gebruikt. Het is verstandig gezond en gevarieerd te eten. Behalve foliumzuur is het tijdens de zwangerschap niet nodig extra vitamines en mineralen te slikken. Als je toch een vitaminepreparaat gebruikt, gebruik er dan een die speciaal is bestemd voor zwangeren. Daar zit namelijk wat minder vitamine A in en wat extra ijzer en foliumzuur.

Wat wel en wat niet

Eet geen lever en beleg niet meer dan één boterham per dag met producten die gemaakt zijn van lever, zoals paté, leverworst of Hausmacher. Lever bevat zeer veel vitamine A dat schadelijk kan zijn voor de baby.

Vis is heel gezond, zeker ook voor zwangeren, maar eet geen voorverpakte gerookte vis, zoals zalmfilet. Hier kan zich de listeria-bacterie in ophopen. Verse vis, en met name de vette vis is juist gezond. Vermijd het eten van roofvissen, zoals zwaardvis, snoekbaars, haai, koningsmakreel en verse tonijn. Tonijn uit blik bevat veel minder kwik en dioxines dan verse tonijn. Tot maximaal 2 porties tonijn uit blik per week is daarom geen probleem.

Bewaar verse producten zoals vleeswaren en rauwkostsalades niet te lang met het oog op listeriabesmetting.

Drink niet meer dan vier koppen koffie per dag,te veel cafeïne is niet goed voor het kind.

De stof glycyrrhizine in drop kan de bloeddruk verhogen,wees dus matig met drop.

Als je ijs eet, kies dan voor schepijs of verpakt ijs ipv softijs. In de machines kunnen restjes melk achter blijven waar de listeriabacterie in kan zitten. Dit geldt dus ook voor bijvoorbeeld, milkshakes.