Omgaan met pijn

Pijn hoort bij een bevalling, maar hoe jij dit zult ervaren, is van te voren niet te voorspellen. Of je behoefte zult hebben aan een vorm van medicamenteuze pijnbestrijding is dus op voorhand ook lastig te zeggen. Zodra je lichaam pijn ervaart zal het starten met de aanmaak van endorfines, dit is een natuurlijke stof, die ervoor zorgt dat de pijn draaglijker wordt. Het is raadzaam om een zwangerschapscursus te volgens of je goed voor te bereiden door middel van het lezen van verschillende informatie. (zie ook cursussen en links) Door een goede voorbereiding heb je tijdens de bevalling meer controle en vertrouwen in je eigen lichaam, dit komt ook de aanmaak van endorfines ten goede.

Rond 34 weken zul je op de praktijk 2 folders ontvangen, hierin vind je veel informatie omtrent de bevalling en pijnbestrijding.

Niet-medicamenteuze vormen van pijnbestrijding

1. Zoek afleiding, met name in het begin van de bevalling. (tv kijken, muziek luisteren, lezen oid)
  2. Zoek verschillende houdingen.
  3. Laat je masseren.
  4. Neem een warme douche of bad. Warm water zorgt voor ontspanning en pijnverlichting.

Medicamenteuze pijnbestrijding in MCL

De onderstaande vormen van pijnbestrijding kunnen alleen in het ziekenhuis toegediend worden, omdat er dan extra  bewaking van jou en het kindje noodzakelijk is. In deze gevallen zal de gynaecoloog de zorg voor de bevalling overnemen.

Ruggenprik (epiduraal)

Een ruggenprik is een injectie in je onderrug met een combinatie van medicijnen. HIerbij voel je in de meeste gevallen de pijn van de weeen niet meer. Wel zal tijdens de persfase de medicatie weer gestopt worden, omdat je de weeen juist weer goed moet voelen om effectief te kunnen persen.

Pethidine-injectie

Deze medicatie krijg je via een injectie in je bil of bovenbeen. Het duur ongeveer 30 minuten voordat de injectie werkt, het haalt de scherpe kantjes van de pijn af. Wel voel je de weeën nog opkomen en weer weggaan. Het pijnstillingseffect is per vrouw verschillend. In alle gevallen zal de gynaecoloog samen met jou bespreken wat de beste mogelijkheid is om de pijn te bestrijden. Daarbij spelen de snelheid en de fase waarin de bevalling is, een rol.